Олимпийски игри по валдорфски

Олимпийските игри в Токио може да са отложени за неопределено време, но петокласниците от Валдорфското училище участваха в една истинска Олимпиада в древногръцки стил. Децата се състезаваха в петте класически дисциплини от античните времена: борба, хвърляне на копие, дълъг скок и бягане.

Но първо – нека ви разкажем малко повече за този тип възстановки на антични Олимпиади. Те всъщност са традиция за много от валдорфските училища по целия свят. При това – именно за петокласници. Когато няма световна пандемична обстановка, се организират цели международни събития, в които се състезават (но преди всичко – забавляват и наслаждават от все сърце) деца от най-различни държави. Защо тази традиция? И защо – точно за петокласници?

Както може би знаете, валдорфската педагогика има за цел да подпомогне децата да преминат пълноценно всеки етап от своето развитие чрез задачи и учебен материал, подходящ за съответната възраст. Петокласниците са на възраст около единадесет години; вече са преминали през възрастта на Рубикона (както валдорфската педагогика нарича десетата година от живота на детето). Преминали са през една от важните кризи на растежа, която ги е направила по-силни и устойчиви физически и психически. Вече са готови за повече учебни предмети и интелектуална работа, отколкото в началния курс. Готови са и за въвеждане на повече състезателен елемент в игрите си (валдорфската педагогика приема за неподходящи състезателните игри за по-малките; децата следва да се научат първо на сътрудничество, приятелство и другарство, за да са готови и да се надпреварват по между си без това да се отрази негативно на психиката им).

Пети клас е и възрастта, в която учениците изучават историята и културата на Древна Гърция. Това дял от историята, свързан с почит към силата, смелостта, героите, двубоите, култ към красивото и хармонично тяло и, разбира се – първообраза на днешните Олимпийски игри, по време на което дори военните действия спирали, за да може атлети и публика да се придвижват свободно и наслаждават на зрелищата.

Всъщност, идеалите на Древна Гърция чудесно импонират на възрастта на петокласниците, пълни с енергия, борбеност, любопитни и готови за подвизи. И както се оказва, четенето на древногръцки митове и легенди, изучаването на историята на Атина, Спарта, запознаването с древногръцката архитектура и изкуство са не само начин да се научи този дял от историята, а и начин да подпомогнем петокласниците да осъществят по-пълноценно растежа за тази възраст.

Но валдорфската педагогика е преди всичко педагогика на преживяването; учи се през движение, изкуство и емоция, водени от вродено любопитство към живота. Ученето по този начин оставя много по-траен и жив отпечатък в съзнанието на децата, а спомените от всеки такъв урок са незабравими.

И сега ако сте стигнали дотук, сигурно вече ни най-малко не се чудите на нашия ентусиазъм да си организираме Олимпиада. Организатори и рефери бяха класният ръководител г-жа Веляна Пенкова и учителите по спорт г-жа Таня Младенова и г-н Иво Христов. Мястото на надпреварата беше стадионът в село Кокаляне. Най-добрите получиха и своите медали.