Подготовка за първи клас по валдорфски

автор: Добринка Стефанова

Както за детето, така и за родителите, започването на училище е едно ново начало, свързано с много емоции. Очакванията и изискванията към детето в училище са много различни и нарастнали в сравнение с това, с което се е срещало детето в детската градина и предучилищната група. Навсякъде по света родителите се подготвят добре за това ново начало, за да бъде успешен и гладък пътят на детето в училище.

Във валдорфската образователна система в центъра винаги стои самото дете със своите нужди. За това, подготовката за първи клас се състои в това да открием до колко готово е самото дете за новите очаквания и изисквания към него, и да му помогнем да посрещне новите предизвикателства с увереност и готовност.

Пиша тази статия от гледната ми точка на родител, който миналата година премина през всички вълнения на това дали детето му е готово за училище, какво ново да очакваме като първолаци, и как ще се справим всички с тази промяна. Ще ви разкажа за всичко, което ни помогна да се настроим за новото начало, и родители, и деца.

Тест за готовност за първи клас

Всички деца, на които предстои да бъдат ученици в първи клас в ЧСУ „Проф. Николай Райнов“, преминават през тест, който да провери до колко са готови за училище. Не очаквайте обаче проверка до колко децата могат да четат, пишат, смятат и стоят мирни. Във валдорфската педагогика няма нищо подобно. Готовността на децата да постъпят в първи клас се преценява не въз основа на това колко предварителни знания имат, а въз основа на физическото и психическото им развитие, толкова индивидуално за всяко дете.

Тестът представлява напълно безстресово за детето наблюдение от страна на валдорфски педагози за това как детето се държи, в какъв етап от развитието си се намира и как успява да се справи с поставените му под формата на игри задачи. Те имат за цел да тестват до колко развита е сетивността, усещането за външно и вътрешно равновесие, способността за концентрация, спобността за запеметяване, словесния изказ, емоционалната независимост, въображението, вътрешната увереност и др.

В зависимост от индивидуалните наблюдения над детето по време на теста, педагозите преценяват до каква степен детето е готово за училище, и предоставят индивидуални препоръки. За някои деца е по-добре да останат още една година в предучилищната група, докато изградят увереност и пораснат достатъчно, за да се справят с предизвикателствата на първи клас. Други деца са частично готови за училище. На тях се дават препоръки на какво да се наблегне през оставащите месеци до 15ти септември, за да може детето да се подготви най-добре за учебната година.

Дни на отворените врати в училището

Дните на отворените врати са много добър начин родителите, а и децата, да се запознаят с реалната учебна обстановка, начините за провеждане на учебните занимания, учителите, и да зададат своите въпроси. Като родител на деца в предучилищната група, аз имах представа за основните принципи на валдорфската педагогика, но все пак не знаех какво да очаквам от училището. Очакванията, изискванията и методите за работа в училището са много различни от тези в предучилищната група. Откритите уроци и разговорите с педагозите ми помогнаха да придобия реална представа за това, което очаква моите деца като ученици в училището.

Полезен съвет: Ако искате да разберете кога са следващите планирани дни на отворените врати, можете да проверите директно в календара на сайта на училището.

Лятна занималня

Въпреки че не е предвидена официално като част от подготовката за училище, посещаването на валдорфската лятна занималня към училището се оказа прекрасен преход към учебната година за моите деца. Освен че се забавляваха страхотно, децата ми придобиха представа и какво ги очаква в училище. В лятната занималня ритъмът е почти същия като ритъма на стандартния учебен ден, с тази разлика, че няма усвояване на учебен материал, и се набляга повече на игрите и разходките навън и контакта с природата. Занятията се провеждат в училищните класни стаи, а разходките и игрите – навън. Децата имаха възможност да опознаят голяма част от децата от различни класове в училището, класни учители и учители по занаяти и изкуства.

Плуване, каране на колело и тичане боси цяло лято

И не на последно място в подготовката, ще поставя индивидуалните препоръки, които ни даде на базата на наблюденията от теста педагогическият директор. ­­За да закрепнат физически и психически, да си изградят увереност в собствените сили и самочувствие моите деца, бяхме посъветвани през цялото лято преди началото на първата им учебна година да наблягаме на активности като: каране на колело, разходки сред природата, ходене боси, плуване, катерене и др. Точно по начина, по който и ние прекарвахме летата си на времето!