Валдорфските тетрадки – произведения на изкуството

Преди време ви разказахме за валдорфските учебни дъски, върху които нашите учители творят всеки ден изкуство за своята жадна аудитория – децата. А сега е време да ви разкажем за изкуството, което създават всеки ден децата в своите тетрадки.

Да започнем с една красива мисъл на Рудолф Щайнер:

„Когато децата рисуват или просто играят с боички, цялото им човешко същество развива интерес към това, което правят. Ето защо ние трябва да позволим на писането да се развие като следствие от рисуването.“

Рудолф Щайнер

Заглавни страници на тетрадки по български език на четвъртокласници   
Заглавни страници на тетрадки по български език на четвъртокласници

Академична работа и изкуство – ръка за ръка

Във валдорфските училища академична работа и изкуство се преплитат във всички часове по всички предмети. Така писането и рисуването вървят ръка за ръка през всички класове до завършването. Децата нямат за задача просто да препишат или напишат текст. Те украсяват с орнаменти, фонове, подчертавания, рамки и рисунки своите тетрадки, така че тетрадката да се превърне буквално в красиво илюстрирана книжка. Когато разтворите една валдорфска тетрадка, можете да останете изумени и възхитени колко изящно и красиво е всичко. Разбира се, буквичките на третокласниците са значително по-неуверени от тези на гимназистите, а рисунките на всеки клас носят особеностите на съответната възраст. Въпреки това, всички деца се стараят и дават най-доброто от себе си, за да претворят изучавания материал върху белите страници.

 
Страници от тетрадки по история на шестокласници

Така например, ако се изучава дадено растение или животно по биология, учителят ще се постарае първо той да създаде изкуство и фабула около него; ще го нарисува на дъската, ще разкаже любопитна история, ще покаже макет или хербарий, ще започне дискусия. И когато интересът, въображението и сетивата на децата бъдат достатъчно подхранени, ще бъде техен ред да се потрудят. Ще им се наложи да нарисуват предмета на урока в тетрадките си, а после и да го опишат в свързан текст.


Из тетрадка по БЕЛ на четвъртокласник

Ако предметът пък е математика, а изучаваната материя е обикновени дроби, то учителят ще накара децата да осъзнаят с всичките си сетива какво означава това понятие. Часът може да включва и разделяне на пица на равни части за всички деца, рязане на ябълка и други забавни дейности, водещи до осъзнаване на абстрактното понятие в реалния живот. След това децата ще се наложи отново да нарисуват преживяното в тетрадката си. Накрая, разбира се, ще се наложи да се упражнят и с решаване на множество задачи – няма как.


Петокласниците учат за дробите

Пригледният и четлив текст също е важно изискване за валдорфските ученици. В друга статия разказахме за значението на краснописа във валдорфската педагогика.

 
Отново учим за Древен Рим с шестокласниците

Но защо е нужно децата да се се стараят тетрадките им да са красиви?

Една от причините е, че рисуването и украсяването с цветни моливи стимулират творческата част на мозъка и събуждат двигателната и визуалната памет. Това прави учебния материал много по-жив и интересен, а запаметяването – много по-трайно. Децата се учат и на естетика и стремеж към красота.

Старанието при писането на текст също оказва важно влияние – изгражда волята и самоконтрола, както и усъвършенства фината моторика. Интересното при нас е, че голяма част от тетрадките са без редове и полета. Това в началото представлява допълнителна трудност. С времето обаче децата се научават сами да поставят мислени редове и полета, които всъщност представляват своего рода вътрешни граници.

Нека да направим и уточнението, че в гимназиалната възраст, когато младежите са усвоили вече основните добри навици за работа в тетрадките, фокусът на усилията им вече е насочен към академичната работа. В тетрадките на гимназистите рисунките присъстват под формата на схеми, таблици и диаграми.

Биология, девети клас

Лесно ли е да се работи в такава тетрадка?

Може и да изглежда така отстрани, но всъщност никак не е лесно. Докато се получи добър резултат, на децата често им се налага да пренаписват или прерисуват страници от своите тетрадки.

Искате ли да се насладите и на още тетрадки-произведения на изкуството?

Следете нашата фейсбук страница, където публикуваме редовно визуални разкази из ежедневието на училището.

Автор: Елица Виденова