Предмет „Рисуване на форми“ имат децата във Валдорфското училище от първи до пети клас. Той е много важен за развитието на фината моторика, въображението и волята. Разказвали сме ви неведнъж за този уникален за валдорфските училища предмет и сме ви споделяли красотите, които децата от различните класове сътворяват.
Формите – преход към структурираните занимания
Формите са първата епоха на първокласниците във валдорфските училища. С нея децата се настройват за предизвикателството „училище“, с което за първи път се срещат. С нея децата се учат на базови умения, необходими в училище, като задържане на вниманието достатъчно дълго, следване на инструкции, изпълняването на задачи и разбира се, за занимания като писане и рисуване.
Формите като основи на геометрията
Заданията по рисуване на форми стават все по-сложни, колкото по-голям опит с формите придобиват децата. И ако в първи клас се работи със съвсем базови форми, завъртулки и лулички, то постепенно се включват все повече цветови съчетания, различни видове линии, преплитания, възли, симетрии и др. За да бъдат изпълнени успешно заданията, се налага децата да влагат много наблюдателност, сръчност и прецизност.
В пети клас е последната година, в която имаме рисуване на форми като отделен предмет. На тази възраст вече децата са придобили достатъчно умения за работа със свободна ръка, затова се въвеждат за пръв път чертожните инструменти – пергел и линийка. Децата изследват свойствата на окръжности, вписани триъгълници, многоъгълници и т.н.
По този начин рисуването на форми поставя основите на геометрията.
Формите като български фолклорни шевици
Една интересна епоха с форми – български фолклорни шевици – проведоха г-жа Веляна Пенкова и г-жа Нели Колева. Освен че рисуваха, през тази епоха третокласниците изучиха значението на цветовете и основните форми в шевиците.
А какво са нашите български шевици, ако не красиви цветни форми, пълни със символика? Пожелания, разкази, наричания, талисмани – всичко това може да откриете, закодирано в различните български шевици.