“Концентрирайте цялата си мисъл върху работата на ръката. Лъчите започват да горят едва след като ги насочиш.“ Александър Бел

Кой би отрекъл, че светът около нас е съставен от геометрични форми? Триъгълници, кръгове, овали, спирали, вписани и описани шестоъгълници, можем да видим и в най-сложните предмети и природни явления около нас. Дори самата природа изглежда се забавлява, рисувайки форми.

 

 

Във валдорфската учебна програма рисуването на форми има специално значение. В началото на учебната година, когато децата се адаптират към учебния процес след безгрижното лято, както и няколко пъти по-нататък през годината, имаме епоха „рисуване на форми“ („епоха“ наричаме няколкоседмичен период на интензивно фокусиране върху един основен учебен предмет).

 

Защо отделяме такова внимание на рисуването на форми?

 

  • Оказва се, че това е дейност, която влияе едновременно на мисловния процес, на моториката, на волята и на чувствата.
  • Подобрява координацията между окото и ръката.
  • Възпитава прецизност, подобрява концентрацията.
  • Самите форми също имат определен ефект върху нас. Например:
    • Рисуването на кръгли елементи успокоява и отморява.
    • Правите линии и триъгълниците стимулират ума, концентрацията, волята, активизират.
    • Симетричните форми пък хармонизират, подобряват връзката между лявото и дясното полукълбо, подпомагат усещането за баланс и дават естетическа наслада.

Как протича един час по рисуване на форми? Както и в останалите валдорфски часове, децата пресъздават формите активно, с участието на различни сетива. В началото, децата се опитват да опишат зададената от учителя им форма чрез движение на цялото тяло. Например, заставайки в редица, децата се опитват да изпишат осморки по пода на класната стая. След това децата се опитват да изрисуват формата с въображаема четка във въздуха.

 

 

Постепенно децата стигат до момента да пресъздадат формата в работните си тетрадки с необходимата големина. В началото формите са съвсем прости, като постепенно стават все по-сложни и включват комбинации от най-различни елементи. И ако в началото задачата пред учениците е просто да прерисуват в тетрадките си това, което учителят им е нарисувал на дъската, то постепенно децата биват изправяни пред по-сложни задачи: да довършат започнатото от учителя, да го направят огледално симетрично и от другата страна, и прочее. Опитайте и ще установите, че не е толкова лесно, колкото изглежда на пръв поглед.

Ето как изглежда една дъска с форми от епоха във втори клас:

 

Нарисувано после и в тетрадка:

Уменията, усвоени от часовете по рисуване на форми, после стават полезни за редица други учебни предмети и дейности: писане, геометрия, рисуване, моделиране и др. Така, както в общообразователните училища децата се упражняват за писане с изписване на редове с лулички и ченгелчета, така валдорфските ученици се подготвят за краснопис с изрисуването на красиви геометрични форми.

Вижте и тези геометрични форми от епоха по форми за пети клас:

 

 

А знаете ли, че и българските фолклорни шевици могат да се изучават и упражняват в предмет „рисуване на форми“? Вижте повече в статията ни: Рисуване на форми с български шевици

Препоръчани статии