Флейтата е не само инструмент с нежен и красив звук, но и отличен начин децата да развиват своята фина моторика, музикални познания, способност да изразяват себе си, да общуват и да се концентрират. Флейтата е и терапия на чувствата, и дихателно упражнение. Не случайно работата с флейта е важен елемент от валдорфската педагогика.
Сега ще ви разкажем малко повече защо това е толкова важно, защо точно този инструмент и как се работи с флейтата при нас.
Но първо…
Нека си представим заедно един типичен учебен ден, започващ с час по… ами примерно, математика. Все още леко недоразсънени, виждаме как учителят сяда на катедрата и изрича омразното: „Извадете сега по един двоен лист“… Брр, настръхнахме, нали?
Нека сега си представим, че същият този учител по математика, влизайки в стаята, ни кара да станем, да се наредим в кръг, да се разкършим с няколко физически упражнения, да изпеем песен и да изсвирим нещо на флейта. Какво, какво?
Да, точно така започва всеки един учебен ден във Валдорфското училище, независимо дали първият час (т.нар „главен урок“) е по математика, история, география, химия или друго. Тези сутрешни занимания наричаме „сутрешно кръгче“. Те представляват съвкупност от физически упражнения, ритъм, песен, групово рецитиране и др., които имат за цел да събудят ума и сетивата на детето, да го хармонизират, концентрират и подготвят за предстоящата активна работа.
Или, ако трябва да сравним двата гореописани подхода, единият е ударен, стресов, имащ траен негативен отпечатък върху психиката и физиката на детето, а другият е здравословен, плавен, мотивиращ детето да учи с желание и да очаква с радост учебния процес.
За флейтата като инструмент
Флейтата е духов музикален инструмент, който съществува в много варианти: класическа, пиколо, пентатонична, блок флейта, окарина, и др. Съществуват метални, пластмасови и дървени, със сопраново, тенорово, баритоново и алтово звучене, с барокова или немска подредба, и т.н.
Децата във валдорфските училища започват в първи клас да изучават пентатоничната флейта. Тя е най-простият вариант, предназначен за запознаване и свикване с техниката.
От втори клас нататък децата работят с блок флейти.
За ползите от флейтата
Флейтата е лесен и приятен инструмент, подходящ за ранни музикални занимания. Той позволява да се придобият основни познания и умения, да се усвои работата с ноти, да се формира чувство за ритъм и др.
Освен всичко друго, свиренето на флейта подпомага физическото развитие на децата и академичните им постижения. Като духов инструмент, флейтата развива дробовете и подпомага себеизразяването. Рано сутрин преди началото на учебните часове, свиренето играе ролята на дихателно упражнение, снабдяващо мозъка с кислород, пречистващо дробовете и активизиращо цялото тяло.
Освен това, свиренето на флейта изисква бързина и гъвкавост на пръстите, затова то развива фината моторика и подпомага усвояването на писането и сръчностите.
Груповото свирене пък развива чувството за слух, за ритъм, подобрява хармонията и взаимоотношенията в класа.
Ползите от заниманията с музика са многобройни. Музиката развива децата и в интелектуално, и в емоционално отношение. Изследвания показват, че деца, които се занимават с музика, се справят много по-добре на тестове по математика и по чужди езици от останалите си връстници.
Насладете се сега на няколко изпълнения на флейта на наши ученици:
Вижте още и: