Кристоф Йохансен е един от авторитетите по валдорфска педагогика в световен мащаб. Той е и директор и координатор за Източна Европа на Bund der Freien Waldorfschulen (Федерация на валдорфските училища). Имаме късмета и привилегията той да е и ментор на Валдорфско училище „Проф. Н. Райнов“. В интервю за NOVA, Кристоф разказва за валдорфската педагогика и начина, по който тя подготвя децата за съвременния дигитален свят.
На въпроса „Какво е най-важното за този метод на обучение?“, Кристоф Йохансен обясни, че детето е в центъра на валдорфската педагогика. Във валдорфските училища детето се обучава как да опознае околния свят и да стане част от него. И тъй като сега живеем в свят на дигитални технологии, които още от най-ранна възраст приобщават детето към виртуалния свят, валдорфската педагогика е още по-важна с ролята си да приобщава детето към реалността.
След това Кристоф Йохансен разказа и за подхода на валдорфската педагогика към изучаването на академичните предмети – математика, езици, история, география и т.н. Разбира се, и за валдорфската педагогика е важно в края на краищата детето да се научи да смята, да чете и пише и т.н. Но всичко това трябва да става в съответствие с вътрешното равновесие на детето. Ако детето няма вътрешно равновесие, то не е в състояние да възприема нито математиката, нито другите науки.
Друг интересен момент, за който обърна внимание Кристоф, е че валдорфската педагогика възпитава граждани на света, но без да пренебрегва националния елемент.
Ръчният труд, сръчностите и музиката са друг важен елемент от валдорфската педагогика:
„Наред с всички неща, които се учат в училище, ние обръщаме изключително голямо внимание на музиката, на сръчностите, на ръчния труд и държим те да произвеждат неща, които излизат от собствените им ръце. Например, когато по география се учи за София, винаги завеждаме децата в града да видят това, за което става въпрос, да им го покажем, да го усетят и да се докоснат до него.“
За финал, попитаха Кристоф какво е мнението му за цифровите оценки и как една оценка може да поощри или потисне едно дете. Той отговори така:
„Който смята, че оценките са обективни, той греши. Оценките не дават никаква информация за знанията и развитието на дадено дете. Истинските постижения на детето и неговото развитие могат да бъдат описани само с думи. Оценките не са толкова важни, колкото самата работа на учителя. Учителят трябва да описва напредъка на детето и неговите постижения и това е адекватното. На всеки ученик трябва да се дават указания в конкретна посока, в която трябва да върви, за да има напредък.“
Ето го и цялото интервю (видео):
Вижте и: